Ekonomia automatyzacji: Lotnictwo i handel emisjami w UE

Ostatni artykuł na Bloomberg Business Week przykuł uwagę przemysłu wytwórczego, podejmując kwestię śladów węglowych i rentowności. Artykuł omawia fakt, że redukcja emisji dwutlenku węgla jest jedną z najbardziej niezawodnych i zyskownych inwestycji, jakie każda firma może poczynić dla siebie.

Aby uzasadnić to twierdzenie, autor podaje kilka przykładów dużych międzynarodowych firm, które odnotowały znaczne oszczędności i/lub niewiarygodny zwrot z inwestycji dzięki działaniom ukierunkowanym na redukcję emisji dwutlenku węgla. Przykładowo, kontrahent z branży obronnej Raytheon zaoszczędził około 100 milionów dolarów w ciągu dziesięciu lat, modernizując swoje systemy zarządzania energią i klimatyzacją.

World Wildlife Fund (WWF) wraz z firmą McKinsey oszacowały, że amerykańskie przedsiębiorstwa (z wyłączeniem przedsiębiorstw użyteczności publicznej) mogą potencjalnie zaoszczędzić 190 miliardów dolarów rocznie do 2020 roku, pod warunkiem, że do tego czasu będą redukować emisję dwutlenku węgla o 3% każdego roku. Innymi słowy, strategie redukcji emisji dwutlenku węgla są jedną z największych szans na redukcję kosztów w nadchodzących latach.

I jest to okazja, którą niewielu producentów chce przegapić...

... ale jest to również okazja, na którą wielu z nich jest żałośnie nieprzygotowanych.

Jak usprawnienie zarządzania danymi zwiększa zwrot z inwestycji

Faktem jest, że wielu producentów, zarówno OEM, jak i ich łańcuchy dostaw, nie posiada systemów, które umożliwiałyby im podejmowanie świadomych decyzji dotyczących sposobów efektywnego obniżania emisji dwutlenku węgla. Ponieważ żadna firma nie może sobie pozwolić na marnowanie pieniędzy na niesprawdzone lub nieprzewidywalne rozwiązania, większość przedsiębiorstw pozostaje sparaliżowana w kwestii najlepszej drogi, jaką należy obrać w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla bez narażania swoich zysków.

Dlatego właśnie tak ważne jest wdrożenie pewnego rodzaju systemu EMS, który pozwoli Państwa firmie ocenić potencjalne kierunki działania (niezależnie od tego, czy chodzi o wymianę używanych materiałów, modernizację sprzętu czy remont instalacji) i przeprowadzić szczegółowe analizy kosztów i korzyści.

Z naszego doświadczenia wynika, że te firmy, które posiadają jakiś system, korzystają jedynie z restrykcyjnych arkuszy kalkulacyjnych, które nie tylko sprawiają, że pomiar emisji dwutlenku węgla jest trudny i czasochłonny, ale również zużywają cenne i kosztowne zasoby, wymagając wielu godzin pracy specjalisty.

Lepszą alternatywą jest wdrożenie w pełni zautomatyzowanego systemu, który bezpośrednio gromadzi dane dotyczące emisji do powietrza w oparciu o aktualny stan zapasów substancji chemicznych i harmonogram produkcji. W ten sposób zbiera on wszystkie dane potrzebne do monitorowania i ciągłej poprawy emisji dwutlenku węgla, zajmując znacznie mniej czasu niż ręczne przetwarzanie.

Co jest idealne w automatyzacji rachunkowości emisji dwutlenku węgla jest to, że nie tylko ułatwia podjęcie decyzji, które projekty redukcji emisji będą najbardziej korzystne dla Ciebie, ale zwiększa ogólny zwrot z inwestycji każdego projektu, który wykorzystuje zautomatyzowane zarządzanie danymi. W większości przypadków, zadanie monitorowania i pomiaru nowego, ważnego projektu spada na barki specjalisty ds. BHP, którego godziny pracy są kosztowne i lepiej je wykorzystać na inne obowiązki poza zbieraniem danych i obliczeniami. W innych przypadkach, firmy zlecają ten poziom wyszukiwania danych grupom zewnętrznym, które kosztują jeszcze więcej, pomimo usunięcia fizycznego obciążenia związanego z przerzucaniem liczb... a poza tym, nadal potrzebny będzie wewnętrzny specjalista EH&S odpowiedzialny za zbieranie i przekazywanie danych konsultantom.

Jeśli jednak użyjesz zautomatyzowanego systemu zarządzania danymi środowiskowymi, możesz wyeliminować 65 - 80% kosztów związanych z administrowaniem danymi EH&S, dzięki czemu projekty redukcji emisji dwutlenku węgla staną się bardziej osiągalne i bardziej opłacalne pod względem rentowności.

Dlaczego przemysł lotniczy zwraca na to uwagę

Przemysł lotniczy w szczególności może wiele zyskać lub stracić w najbliższej przyszłości, w zależności od tego, jak wykorzysta ostatnie innowacje w zakresie śledzenia śladu węglowego i strategii redukcji emisji. Wynika to w dużej mierze ze zbliżającego się terminu 2014 r. dla przemysłu lotniczego, w którym wszystkie loty wchodzące i wychodzące z przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej będą musiały uiszczać opłaty za emisję dwutlenku węgla w ramach unijnego systemu handlu emisjami (EU ETS).

Od samego początku EU ETS był ostro krytykowany przez przemysł lotniczy, co nie zmieniło się przez lata.

System EU ETS obejmuje już szeroki zakres branż, stosując podejście "cap and trade" do ogólnego zarządzania emisjami wśród producentów. Istnieją również wbudowane roczne poziomy odniesienia dla redukcji, które branże będą musiały spełnić, aby uniknąć wydatków na dodatkowe uprawnienia do emisji. Przemysł lotniczy z powodzeniem poprosił o przedłużenie terminu, które pozwoliłoby im lepiej przygotować się do wprowadzenia regulacji, dając im okres karencji do stycznia 2014 roku.

Jednak teraz, gdy termin 2014 roku zbliża się wielkimi krokami, firmy z branży lotniczej i kosmicznej odczuwają skutki kryzysu. Niektóre linie lotnicze z siedzibą w UE, takie jak Lufthansa, szacują, że system EU ETS będzie je kosztował miliony i zahamuje rozwój biznesu.

Istnieje obawa, że system EU ETS zniechęci linie lotnicze do rozwoju, ponieważ zwiększenie floty i liczby lotów nieproporcjonalnie zwiększy ilość uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które będą musiały zakupić, aby sprostać wzrostowi.

Istnieje również kwestia konkurencji: Linie lotnicze UE są zniechęcone faktem, że inne globalne linie lotnicze nie są narażone na takie same przepisy dotyczące emisji i opłat. Jednak inne linie lotnicze nadal będą musiały płacić "podatek" od emisji za każdy lot, który wyląduje lub wyleci z lotniska w UE.

Oznacza to również, że linie lotnicze będą musiały tworzyć dokładne rachunki śladu węglowego dla każdego lotu podlegającego EU ETS... Zadanie to nie jest z natury trudne, ale z pewnością pracochłonne i kosztowne.

Nie chodzi jednak o to, czy system EU ETS jest stosowany perfekcyjnie, ale o to, jak przemysł lotniczy może się do niego dostosować i zredukować przewidywane koszty. Mianowicie, przemysł lotniczy stoi przed trzema konkretnymi wyzwaniami związanymi z emisją dwutlenku węgla:

  • Zmniejszenie swojego śladu węglowego.
  • Dokładne mierzenie i raportowanie emisji gazów cieplarnianych.
  • Eliminacja lub redukcja kosztów związanych z EU ETS.

Istotne jest, aby zdać sobie sprawę, że te dwa ostatnie punkty nie są sprzeczne - wręcz przeciwnie: im bardziej wydajny jest Twój system pomiaru i raportowania emisji gazów cieplarnianych, tym mniej będzie Cię kosztować jego wdrożenie i użytkowanie w przewidywalnej przyszłości. Automatyzacja jest jedną z najlepszych metod rozwiązywania obu tych problemów jednocześnie.

Rozważmy to w następujący sposób: dla każdego z setek lotów, które odbywają się w UE i poza nią każdego dnia, przemysł lotniczy musi obliczyć każdy ślad węglowy, uwzględniając dokładne zużycie paliwa, przebytą odległość, itp. ... a każdy lot będzie miał inny ślad węglowy w zależności od tych licznych czynników.

Podczas gdy obliczenia GHG nie są najtrudniejszym procesem dla doświadczonego specjalisty EH&S, ani najbardziej czasochłonnym, to wszystko się sumuje, gdy weźmie się pod uwagę pracę potrzebną do uwzględnienia każdego lotu, każdego dnia. Już teraz oczekuje się, że koszty związane z tymi procesami będą dość znaczne.

Jeśli jednak zainwestuje się w automatyzację większości tych prac poprzez program EMS i ograniczy pracę ręczną o 80%, przemysł lotniczy odnotuje dramatyczną redukcję kosztów związanych z przestrzeganiem EU ETS. Wiele systemów lotniczych zbiera obecnie większość tych danych i przesyła je do archiwum danych, gdzie są przechowywane i zapominane... pomyśl o korzyściach, jakie można by osiągnąć po prostu zwracając się ku zautomatyzowanemu systemowi, który byłby w stanie wyodrębnić te porzucone dane i automatycznie przekazywać na bieżąco kompleksowe raporty dotyczące emisji dwutlenku węgla.

Aby dowiedzieć się, jak nadążyć za unijnym systemem ETS i rozszerzającym się rozporządzeniem REACH w najbardziej efektywny sposób, sprawdź ten powiązany artykuł:

Filozofia przyszłości dla zgodności z rozporządzeniem REACH... (lub innych przepisów środowiskowych)